Tot en met 23 juni 2019 is in museum Meermanno de fraaie expositie ‘De bijzondere Band: Art Nouveau-boeken van Dijsselhof, Lion Cachet en Nieuwenhuis’ te zien. Die tentoonstelling is sowieso voor iedereen aan te raden, maar voor liefhebbers van Clare Lennart is het extra interessant omdat de drie ontwerpers samenwerkten met de ouders van Clare Lennart: Da Doyer en Luite Klaver. Clare groeide op onder een lamp van Nieuwenhuis, met wie Klaver goed bevriend was. Zij werkten samen aan de lithografieën voor boeken met beschrijvingen van planten. Op de expositie ligt een blad van Nieuwenhuis uit een plantenatlas, waarin ook litho’s van Klaver zijn opgenomen. Klaver wilde zich echter meer richten op zijn schilderijen en stopte met zijn werkzaamheden in de toegepaste kunst.
Da Doyer werkte tijdens haar studietijd in het Amsterdamse atelier van Dijsselhof. In haar familiegeschiedenis Weleer (p. 176) schrijft Clare dat Dijsselhof op klompen door zijn kletsnatte atelier waadde, waar hij met een overvloed van water aquarellen van vissen afspoelde om het transparante van het waterlandschap volledig te bereiken. Clare portretteerde Lion Cachet in het tweede deel van haar roman De blauwe horizon, waarin ze het kunstenaarsmilieu van haar ouders uit het fin de siècle levendig schetste. Ze noemt hem Maurice Lion, een tekenleraar aan diverse scholen in Amsterdam met een ‘fel uitschietend puntbaardje’. Op onderstaand schilderij van Isaac Israëls uit 1894 zie je van links naar rechts Lion Cachet, Dijsselhof en Nieuwenhuis.